Mengamalkan bacaan zikir munajat bukan saja dapat menghidupkan jiwa yang sering resah gelisah, malah ia juga mampu melindungi diri dari tipu daya syaitan dan meningkatkan ketakwaan diri kepada si pembaca zikir.
Meski banyak manfaat membaca alunan zikir munajat ini, tetapi setiap orang mengalunkan bacaan zikir dengan cara sebutan dan baris yang berbeza.
Cara Sebutan Dan Baris Mana Yang Betul?
- Foto – Dream Co
Dan ini membuatkan ramai orang berasa keliru mengenai cara sebutan istighfar dan baris mana nak baca dulu dalam zikir munajat ini.
Ini antara cara sebutan yang sering di baca oleh segelintir orang ramai:
- Cara sebutan pertama – “Astaghfirullahal’ allazi la ilaha illa huwal hayyul qayyum wa atuubu ilaih”
- Cara sebutan kedua – “Astaghfirullahal’ aziim allazi la ilaha illa huwal hayyal qayyum wa atuubu ilaih”
Bacaan mengikut baris:
- Bacaan dari baris depan – ” Astaghfirullahal’ aziim allazi la ilaha illa huwal hayyal qayyum wa atuubu ilaih”
- Bacaan dari baris belakang – “Huwal hayyal qayyuma wa atuubu ilaih“
Kedua-dua Cara Bacaan Adalah Betul
Menurut perkongsian dan pencerahan Tuan Guru Dato’ Doktor Abdul Basit dari Musyrif Pondok Sungai Durian, terdapat dua riwayat bagi menjelaskan tentang kekeliruan ini.
Riwayat pertama daripada Ibnu Mas’ud yang mendengar Nabi SAW menyebut “Astaghfirullahal’ allazi la ilaha illa huwal hayyul qayyum wa atuubu ilaih”, tidak ada sebutan “Aziim”.
Manakala riwayat kedua dalam hadis Tirmizi daripada Saidina Zaid bin Harithah menyebut “Astaghfirullahal’ aziim allazi la ilaha illa huwal hayyal qayyum wa atuubu ilaih”, ada sebutan “Aziim”.
Dalam kupasan isu ini, Tuan Guru Doktor Dato’ Abdul Basit menyatakan bahawa kedua-dua cara sebutan ini adalah betul, kerana ianya terdapat dalam riwayat.
Oleh itu, orang ramai tidak perlu rasa ragu-ragu ketika ingin mengalunkan alunan zikir munajat ini.
Bacaan Kedua-dua Baris Adalah Betul
- Foto – Sindo News
Selain itu, kekeliruan mengenai membaca baris hadapan dahulu atau membaca baris belakang dahulu. Tuan Guru Doktor Dato’ Abdul Basit menyatakan kedua-dua cara bacaan ini adalah tidak salah.
Ianya boleh di baca, yang menjadi kesalahan adalah tidak membaca zikir ini langsung. Oleh itu, orang ramai boleh menarik nafas lega dan tidak perlu panik mengenai cara sebutan dan baris mana hendak dibaca dahulu.
Selamat beramal♥
Kredit: Dr Abu Anas Madani